Klachtplicht is key bij contract management
Marianne Korpershoek en Annemarie Bolscher publiceerden in december 2013 een artikel over de klachtplicht in de DEAL!, het tijdschrift van de Nevi (Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement).
Veel contract managers zijn onbekend met de wettelijke regeling voor klachten. Daardoor lopen inkopers onnodige risico’s wanneer er problemen zijn met de levering. Dat geldt voor alle soorten inkoop, variërend van producten tot diensten en ook bijvoorbeeld bij de inkoop van IT.
Voor leveranciers kan het een mooie escape opleveren als een afnemer niet op tijd klaagt. Bij de contractsvorming kan daarop worden vooruit gelopen.
Op tijd…
Wanneer een afnemer niet op tijd klaagt, is de kans groot dat hij met lege handen staat. Verder kunnen in contracten korte klachttermijnen staan die de afnemer bij problemen flink in de wielen kunnen rijden.
Last but not least kan de klachttermijn al lopen, zonder dat de afnemer een concrete klacht heeft. In sommige gevallen moet een koper namelijk direct bij levering controleren of het product de afgesproken kwaliteit heeft.
Praktische tips
In het artikel staan praktische tips voor inkopers om bovenstaande problemen te verhelpen. Maar ook voor leveranciers levert het artikel bruikbare inzichten op.
Klik hier voor het artikel.
publicatiedatum: maandag 13 januari 2014